مقالات

نکات مهم انتخاب مخزن آب پلاستیکی برای آپارتمان

مخزن آب برای آپارتمان

امروزه استفاده از مخزن آب برای آپارتمان یک امری ضروری است. مطابق قانون ملی ساختمان در ساختمان‌های مسکونی بیش از سه طبقه حتما باید مخزن آب با گنجایش حداقل 75 لیتر برای هر نفر پیش بینی شود. جدای از مسائل قانونی، وجود مخزن آب برای آپارتمان فواید زیادی دارد. استفاده از مخزن آب می‌تواند باعث افزایش فشار آب شده و همچنین در صورت قطعی آب مشکلی بابت مصرف آب ساکنین خانه به وجود نیاید. به هر ترتیب، جدای از ضرورت خرید مخزن آب برای آپارتمان، در مقاله حاضر قصد داریم تا به بررسی برخی از مهم ترین نکات هنگام خرید مخزن آب پلاستیکی برای آپارتمان بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید مخزن آب برای آپارتمان دارید حتما در ادامه مقاله همراه ما باشید.

راهنمای خرید مخزن آب برای آپارتمان

خرید مخزن آب برای آپارتمان حساسیت‌های خاص خود را دارد. به همین علت هنگام خرید باید به اندازه کافی دقت نمود. مهم ترین نکته در مورد مخزن آب این است که شرایط مخزن باید به گونه‌ای باشد که بهداشت به صورت کامل در آن رعایت شود.  در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی سلامت ساکنین خانه دچار مخاطره خواهد شد. اولین نکته‌ای که در خرید مخزن آب باید به آن توجه کنید این است که نور خورشید می‌تواند باعث به وجود آمدن جلبک درون مخزن شود. بنابراین برای جلوگیری از این کار بهتر است از مخازن سه لایه استفاده کنید. البته اگر محیط قرار گیری مخزن به گونه‌ای است که هیچ نوری به آن وارد نمی‌شود می‌توان از مخزن تک لایه نیز استفاده نمود.

مزایای مخزن آب برای اپارتمان

مزایای مخزن آب برای اپارتمان

نکته بعدی در مورد خرید مخزن آب برای آپارتمان توجه به استاندارد‌های مربوطه است. در وهله اول سعی کنید که مخزن آب را از فروشندگان معتبری نظیر مخزن پلاس خریداری کنید. با این کار می‌توانید اطمینان داشته باشید که محصول خریداری شده کیفیت لازم را دارد. برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانید گواهی‌های بهداشتی مربوطه را از فروشنده دریافت کنید. متاسفانه بسیاری از مخازن آبی که در بازار فروخته می‌شود فاقد گواهینامه‌های بهداشتی هستند که برای مصارف آب شرب نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

مزایای استفاده از مخزن آب برای آپارتمان

استفاده از مخزن آب برای آپارتمان مزایای زیادی دارد. متاسفانه در برخی از شهر‌های کشورمان همچنان با معضل کمبود آب رو به رو هستیم. به همین علت، آب در برخی از ساعات روز قطع می‌شود. استفاده از مخزن سبب می‌شود تا آب آپارتمان قطع نشده و ساکنین خانه همواره به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند. مزیت بعدی استفاده از مخزن آب برای آپارتمان این است که این کار می‌تواند باعث افزایش فشار آب شود. بدین ترتیب اگر در خانه شما مشکل کمبود فشار آب وجود دارد می‌توانید با استفاده از یک مخزن و پمپ این مشکل را حل کنید تا همه ساکنین به آب با فشار بالا دسترسی داشته باشند.

استفاده از مخزن این امکان را در اختیار شما می‌دهد تا آب را تصفیه کرده و آب با کیفیت تری در ساختمان خود در اختیار داشته باشید. با استفاده از مخزن می‌توانید حجم قابل توجهی از آب را ذخیره سازی کنید و با استفاده از فیلتر‌های مخصوص آب را مجددا تصفیه کنید و سپس مصرف کنید. بنابراین همان طور که مشاهده کردید جدای از مسائل قانونی، استفاده از مخزن آب برای آپارتمان مزایای زیادی دارد که این کار را به صرفه می‌کند.

 ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف مخزن آب برای آپارتمان

مخازن آب با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. نکته‌ای که وجود دارد این است که مخازن آب پلی اتیلن امکان اتصال به یکدیگر را نیز دارند. بنابراین می‌توانید ظرفیت آن‌ها را افزایش دهید. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، مطابق قانون ملی ساختمان برای آپارتمان‌های بیش از سه طبقه یا ده واحد باید یک مخزن آب با گنجایش 75 لیتر به ازای هر نفر تهیه شود. برای رعایت استاندارد، باید بر اساس تعداد واحد و ساکنین آپارتمان خود مخزن با ظرفیت مناسب را تهیه کنید.

مخازن آب موجود در بازار ظرفیت‌های مختلفی دارند. شما می‌توانید از مخازن کوچک با ظرفیت 100 لیتر تا مخازن بزرگ با ظرفیت 6000 لیتر را تهیه کنید. همان طور که گفته شد، انتخاب ظرفیت مخزن آب به تعداد ساکنین و میزان بزرگ بودن آپارتمان بستگی دارد.

قیمت مخزن آب برای آپارتمان

قیمت مخزن آب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه مخزن آب خریداری شده از چه جنسی باشد و کیفیت آن چگونه باشد روی کیفیت موثر است. برخی از مخازن آب موجود در بازار ممکن است قیمت ارزانی داشته باشند ولی باید توجه داشت که عمدتا این مخازن فاقد استاندارد‌های لازم هستند و کیفیت بالایی ندارند. به همین علت حتما هنگام خرید مخزن آب برای آپارتمان به کیفیت آن نیز توجه داشته باشید و تنها قیمت را ملاک قرار ندهید.

در نهایت، مهم ترین نکته در مورد قیمت مخزن آب برای آپارتمان، ظرفیت آن است. همان طور که گفته شد، مخازن آب از 100 لیتر ظرفیت تا 6000 لیتر را می‌توان خریداری نمود که طبعیتا قیمت‌های مختلفی دارند. قیمت مخزن آب از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و می‌تواند تا 25 میلیون نیز افزایش یابد. برای بررسی بهتر قیمت‌ها می‌توانید به فروشگاه سایت مخزن پلاس مراجعه کنید. توجه داشته باشید برخی از عوامل دیگر نظیر قیمت دلار نیز روی قیمت نهایی موثر است.

قیمت مخزن آب

قیمت مخزن آب

نحوه نصب مخزن آب در آپارتمان

نصب مخزن آب برای آپارتمان کار سختی نیست و می‌توان به راحتی این کار را انجام داد. مخازن آبی که از جنس پلی اتیلن هستند وزن سبکی دارند و معمولا دو نفر می‌توانند به راحتی آن را جا به جا کنند. البته ظرفیت مخزن نیز مهم است و ممکن است برای حمل مخازن بزرگ نیاز به نفرات اضافه داشته باشید. نکته بسیار مهم این است که مخزن خریداری شده قابلیت جا به جایی در راهرو‌ها و در ساختمان را داشته باشد. بنابراین حتما هنگام خرید اندازه راهرو‌ها را بررسی کرده و مطمئن شوید که مخزن خریداری شده را می‌توان جا به جا نمود.

نکته بعدی در نصب مخزن این است که مکان نصب باید یک مکان صاف و بدون شیب باشد. وجود شیب در مکان نصب باعث می‌شود تا قسمت‌هایی از مخزن تحت فشار قرار گرفته و بعد از مدتی سوراخ و دچار نشتی شود. توصیه می‌شود مخزن را در جایی قرار دهید که حدالامکان نور کم تری به آن بر خورد کند. معمولا مخازن آب را در اتاق تاسیسات آپارتمان نصب می‌کنند. اگر چنین اتاقی در آپارتمان شما وجود ندارد بهتر است در مکان‌های دیگری مثل حیاط خلوت یا نزدیک پمپ آپ مخزن را نصب کنید. پشت بام نیز مکان دیگری است که می‌توانید مخزن آب را قرار دهید که البته بهتر است در صورت انجام این کار، مخزن را زیر سایه بان قرار دهید.

نگهداری و تعمیرات مخزن آب در آپارتمان

جدای از کیفیت مخزن خریداری شده، عامل مهم دیگری که باعث افزایش طول عمر مخزن می‌شود نحوه نگهداری از آن است. بسیار مهم است که حتما در مورد استفاده از مخزن نکاتی را رعایت کنید. اول اینکه مخزن را در مکان‌های بسیار داغ و یا نزدیک آتش قرار ندهید. حدالامکان تلاش کنید مکان مخزن به گونه‌ای باشد که کودکان به آن دسترسی نداشته باشند. از برخورد اجسام تیز به مخزن جلوگیری شود. در صورتی که قصد داشتید مخزن را جا به جا کنید حتما آب درون مخزن را به صورت کامل خالی کنید و سپس اقدام به جا به جا کردن آن نمایید. در صورتی که پمپ آب نصب کردید، محل اتصال پمپ و مخزن را به گونه‌ای انتخاب کنید که لرزش ناشی از پمپ باعث آسیب به مخزن نشود.

نحوه نگهداری از مخزن آب

نحوه نگهداری از مخزن آب

توجه داشته باشید که لازم است مخزن آب هر چند وقت یک بار بازدید شود. باید هر چند وقت یک بار تمام قسمت‌های مخزن از جمله محل‌های اتصالات کاملا مورد بررسی قرار گرفته شود. در صورت وجود نشتی یا نقص در مخزن باید فورا تعمیر شود. رعایت نکات فوق باعث می‌شود تا طول عمر مخزن افزایش یافته و بتوانید بدون هیچ مشکلی از آن استفاده نمایید.

مواد اولیه استفاده شده در مخزن آب آپارتمانی

مواد مختلفی را می‌توان برای مخزن آب برای آپارتمان مورد استفاده قرار داد. با این وجود، متداول ترین نوع مخزنی که برای مخزن آب در آپارتمان استفاده می‌شود از جنس پلاستیک یا پلی اتیلن است. این مخازن به دلیل ویژگی‌هایی از جمله چند لایه بودن، ضد جلبک و فود گرید بودن گزینه‌ای بسیار مناسب برای استفاده در مخازن آب آپارتمانی به شمار می‌روند.

 نکات ایمنی در استفاده از مخزن آب آپارتمانی

همان طور که گفته شد، برای حفظ ایمنی مخزن آب برای آپارتمان، باید محل قرار گیری مخزن کاملا صاف باشد. سطحی که تانکر را قرار می‌دهید باید بتواند زیر آن را کاملا بپوشاند و حداقل ده درصد از سطح زیر آن بزرگ تر باشد. برای کنترل فشار آب حتما از هواکش استفاده کنید. اتصالات مخزن را از نوع مرغوب تهیه کنید. به هیچ عنوان بار و وسیله سنگین روی تانکر قرار ندهید. هنگامی که مخزن پر آب است حتی به مقدار کم آن را جا به جا نکنید. بیرون مخزن و درون مخزن را همواره تمیز نگه دارید. در صورتی که تمیز کردن درون مخزن میسر نبود از قرص کلر استفاده کنید. هر چند وقت یک بار آب مخزن را خالی کرده و با استفاده از محلول آب و وایتکس آن را گندزدایی کنید و سپس تانکر را چندین مرتبه آبکشی کنید.

سخن پایانی

استفاده از مخزن آب برای آپارتمان مزایای زیادی دارد. به کمک مخزن آب می‌توانید همواره اطمینان خاطر داشته باشید که آب به اندازه کافی در اختیار ساکنین قرار دارد. علاوه بر این، مواردی مثل فشار آب را نیز می‌توان با استفاده از مخزن کنترل نمود. در پایان مجددا تاکید می‌کنیم که حتما نکات گفته شده در مورد نحوه نصب و نگهداری از مخزن را رعایت کنید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی از مخزن آب برای آپارتمان خود استفاده نمایید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

مخزن پلاس

 سوالات متداول

  • کدام سایز مخزن برای آپارتمان مناسب است؟

این موضوع بستگی به تعداد واحد‌ها و ساکنین آپارتمان دارد. هر چه قدر تعداد بیشتر باشد باید مخزن بزرگتری را تهیه کنید.

  • پر کردن یک مخزن آب 1000 لیتری چه قدر زمان می‌برد؟

معمولا برای پر کردن یک مخزن آب 1000 لیتری در حدود 30 دقیقه زمان نیاز است.

  • عمر مفید مخازن آب خریداری شده برای آپارتمان چه قدر است؟

این موضوع بستگی به جنس مخزن و کیفیت آن دارد. این مخازن در حدود 10 تا 15 سال می‌توانند بدون هیچ مشکلی کار کنند که البته نحوه نگهداری نیز روی طول عمر آنها اثر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *