مقالات

اتوماسیون پمپ آب

پمپ آب اتوماتیک

پمپ های آب اتوماتیک از تجهیزات مهم در سیستم های آبرسانی هستند که وظیفه آن ها انتقال آب به سیستم است. پمپ آب اتوماتیک سیستمی هوشمند و اقتصادی بوده که برای تنظیم و کنترل فشار آب در کنار تانکر آب پلاستیکی طراحی و ساخته شده است. تمامی پمپ های آب برای بهبود عملکرد خود نیاز به تجهیزات جانبی مانند کلید های کنترل دارند. اگر می خواهید با نحوه عملکرد این کلید ها و مزایا و معایب آن آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلید کنترل آب در پمپ آب اتوماتیک چه کاربردی دارد؟

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای پمپ های آب اتوماتیک، کلید های کنترل هستند. این کلید ها برای تنظیم فشار آب و خاموش و روشن کردن پمپ مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام راه اندازی دستگاه شما باید میزان حداقلی و حداکثری فشار آب را مشخص کنید تا عملکرد پمپ به صورت اتوماتیک انجام شود.

در صورت استفاده از کلید کنترل، زمانی که فشار آب در سیستم به میزان حداکثر رسید، فعالیت پمپ به صورت خودکار متوقف شده و برعکس زمانی که فشار آب به میزان حداقل رسید، فعالیت پمپ آغاز می شود. در این صورت فشار کمتری به پمپ وارد شده و طول عمر دستگاه بیشتر می شود.

اتوماسیون پمپ

پمپ آب اتوماتیک چه کاربردهایی دارد

انواع کلیدهای کنترل آب

کلید های پمپ آب خانگی یا کارگاهی اتوماتیک در دو نوع اتوماتیک و دیجیتال (ست کنترل) طراحی شده اند که در ادامه ویژگی های هر کدام را به صورت جداگانه بیان می کنیم:

  • کلید اتومات پمپ

کلید اتومات پمپ یا همان سوئیچ مکانیکی در ساختار خود دارای دو عدد پیچ تنظیم است. این دو پیچ در دو اندازه کوچک و بزرگ تعبیه شده اند. پیچ بزرگ تر برای تنظیم همزمان فشار آب حداکثر و حداقل و پیچ کوچک تر برای تنظیم فشار حداکثر یا ماکسیمم مورد استفاده قرار می گیرد. توجه کنید که این پیچ را باید در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

زمانی که این پیچ روی حالت حداقل باشد، پمپ آب شروع به کار می کند و زمانی که پیچ روی حالت حداکثر قرار بگیرد، پمپ آب خاموش خواهد شد.

  • ست کنترل

ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال یکی از جدیدترین کلید های کنترل برای استفاده در سیستم های آبرسانی است. این ست به منظور کنترل جریان آب، کنترل دفعات فعالیت پمپ در طول روز و جلوگیری از آسیب های وارد شده به پمپ در اثر نوسانات فشار آب استفاده می شود.

ست کنترل دیجیتال و کاربرد آن

در ساختار این کلید یک سوئیچ کنترل جریان قرار دارد که جریان آب را فعال کرده و باعث کارکرد کلید می شود. ست کنترل، خود دارای ۳ نوع مختلف است:

  1. ست کنترل ساده: این کلید همانگونه که از نامش مشخص است قابل تنظیم شدن نیست و در فشار و ارتفاع معینی کار می کند.
  2. ست کنترل به همراه پیچ تنظیم: این نوع از ست کنترل دارای یک پیچ تنظیم است و برای پمپ های جتی، پمپ های بشقابی که فشار آن ها تا یک اسب بخار است، مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. ست کنترل به همراه پیچ تنظیم و هیدرو تانک: این ست از پیشرفته ترین کلید های کنترل است. در این نوع علاوه بر پیچ تنظیم، منبعی تحت فشار باد (هیدروتانک) نیز وجود دارد که می تواند آب را با فشار بیشتر (تا ۲ اسب بخار) به طبقات بالا انتقال دهد.

نحوه تنظیم پمپ آب اتوماتیک

بعد از انتخاب و خرید پمپ آب اتوماتیک مورد نیاز برای سیستم آبرسانی خود، لازم است آن را نصب و تنظیم کنید. برای تنظیم کلید اتومات پمپ آب ابتدا باید پیچ تنظیم بازه یا همان پیچ کوچک را در خلاف جهت عقربه های ساعت و به سمت بالا به طور کامل بچرخانید. سپس پیچ بزرگ را روی عدد دلخواه خود تنظیم کنید. توجه کنید که زمانی که پیچ بزرگ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، فشار پمپ بیشتر و زمانی که آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، فشار پمپ کمتر خواهد شد.

رگلاژ پمپ آب

رگلاژ پمپ آب به معنای تنظیم دقیق عملکرد پمپ است تا در شرایط مختلف بهترین کارایی را داشته باشد. در فرایند رگلاژ، تنظیمات مربوط به فشار آب، دبی، و حتی زمان روشن و خاموش شدن پمپ بررسی و تنظیم می‌شوند. انجام رگلاژ مناسب باعث می‌شود پمپ آب به طور بهینه و با مصرف کمتر انرژی عمل کند. به ویژه در پمپ‌های آب اتوماتیک، رگلاژ صحیح اهمیت بسیاری دارد، زیرا می‌تواند از افزایش بی‌مورد فشار به پمپ جلوگیری کرده و به افزایش عمر دستگاه کمک کند. در سیستم‌های پیشرفته اتوماسیون پمپ آب، رگلاژ منظم به عنوان یکی از مراحل ضروری برای بهبود کارایی سیستم و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی محسوب می‌شود.

اتوماسیون پمپ آب

اتوماسیون پمپ آب

نحوه تنظیم کلید کنترل آب

برای راه اندازی ست کنترل باید در گام اول شیر آب منبع را باز کرده تا پمپ شروع به فعالیت کند، بعد از گذشت چند دقیقه شیر آب را می بندیم تا پمپ خاموش شود. بعد از خاموش شدن پمپ شیر آب را با فشار کمتر از حالت اولیه باز می کنیم، در صورتی که پمپ شروع به کار کرد، پیچ تنظیم را به سمت چپ منفی می چرخانیم. در این صورت تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال به خوبی انجام شده است. اگر کلید تنظیم اتومات روشن نشود، باید پیچ تنظیم را به سمت مثبت بچرخانیم.

پیچ تنظیم اتومات پمپ

پیچ تنظیم اتومات پمپ یکی از اجزای مهم در پمپ‌های آب اتوماتیک است که نقش مهمی در تنظیم دقیق فشار آب ایفا می‌کند. این پیچ به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی بازه فشار حداقلی و حداکثری را برای عملکرد پمپ تنظیم کند. پیچ تنظیم اتومات معمولاً در دو اندازه کوچک و بزرگ تعبیه شده است؛ پیچ کوچک برای تنظیم دقیق‌تر فشار حداکثر و پیچ بزرگ برای تنظیم همزمان فشارهای حداقلی و حداکثری به کار می‌رود. تنظیم صحیح این پیچ‌ها، نه‌تنها موجب افزایش بهره‌وری پمپ می‌شود، بلکه از فشار بیش از حد به پمپ جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. در سیستم‌های اتوماسیون پمپ آب، این پیچ‌ها نقش کلیدی در بهینه‌سازی عملکرد و کاهش مصرف انرژی دارند.

تفاوت کلید دیجیتال و کلید مکانیکی

  • بیشتر کلید های اتوماتیک دیجیتال (ست کنترل) بعد از راه اندازی نیازی به تنظیم مجدد ندارند و تنظیم آن به سادگی توسط خود مصرف کننده انجام می شود، اما کلید های مکانیکی برای نصب نیاز به لوله کشی های مخصوص دارند و باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شوند.
  • استفاده از ست کنترل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است. زیرا مانند کلید مکانیکی به تجهیزات جانبی نیاز ندارد.
  • کلید های دیجیتالی طول عمر بالاتری نسبت به انواع مکانیکی دارند.
  • ست کنترل تا زمانی که شیر آب منبع باز است، روشن می ماند و فشار آب در زمان استفاده از آن ثابت است، اما فشار آب در زمان استفاده از کلید های مکانیکی ثابت نیست.
  • زمانی که در سیستم آبرسانی خود از ست کنترل دیجیتال استفاده می کنید، بعد از قطع جریان، دستگاه پس از گذشت چند ثانیه خاموش می شود، اما کلیدهای مکانیکی این امکان را ندارند؛ بنابراین زمانی که فشار آب قطع شود، دستگاه خشک کار کرده و در نهایت منجر به آسیب به موتور و سوختن دستگاه خواهد شد.

نحوه استفاده پمپ آب اتوماتیک در کنار مخزن پلی اتیلن

اگر از مخازن پلی اتیلن استفاده می کنید، کلید های کنترل دیجیتال بهترین گزینه برای شما هستند. در این صورت باید مخزن آب را در ارتفاعی بالاتر از پمپ و کلید دیجیتال قرار دهید. سعی کنید از پمپ های آبی استفاده کنید که مکش داشته باشند. بعد از اتصال ست کنترل به جریان برق، دستگاه شروع به فعالیت می کند. بعد از اینکه فعالیت پمپ به اتمام رسید، آب تحت فشار به مخزن بر نمی گردد و مجدد با فعال شدن پمپ این آب به سمت خروجی خواهد رفت.

توجه داشته باشید که اگر نیازی به فعالیت مداوم پمپ آب ندارید، باید از کلیدهای مکانیکی در کنار مخزن بهره بگیرید.

مزایا و معایب پمپ آب اتوماتیک

کلید های کنترل آب طیف وسیعی از امکانات را برای شما فراهم می کنند . در ادامه مزایا و معایب این پمپ ها را بررسی می کنیم.

مزایا:

  • با استفاده از کلید های پمپ آب اتوماتیک، طول عمر پمپ بالاتر می رود.
  • استفاده از کلید های کنترل مخصوصا کلید های دیجیتال، آب را با فشار ثابت وارد سیستم آبرسانی می کند.
  • ست های کنترل بعد از قطع برق دستگاه را خاموش می کنند تا از آسیب به آن جلوگیری شود.
  • استفاده از کلید های کنترل بسیار آسان است.

مزایای استفاده از کلید های کنترل برای پمپ های آب

معایب:

  • استفاده از این کلید ها برای مکان های بزرگ مانند استخر ها و چاه های آب امکان پذیر نیست.
  • بالا رفتن استهلاک بلبرینگ پمپ از دیگر معایب استفاده از کلید های کنترل است.
  • کلید های کنترل مخصوصا نوع دیجیتالی آن در فشار آب کم قادر به فعالیت نیست.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پمپ آب یکی از تجهیزات مهم در سیستم های آبرسانی است که برای تنظیم و کنترل جریان آب در آن باید از کلید های کنترل استفاده کرد. کلید های کنترل در دو نوع مکانیکی و دیجیتال طراحی شده اند که هر کدام مزایا و معایب به خصوصی دارند. شما باید با توجه به نیاز و موقعیت خود اقدام به خرید یکی از این کلید های کنترل نمایید.

در اغلب سیستم های آبرسانی از مخازن پلی اتیلن برای ذخیره آب استفاده می کنند. این مخازن کیفیت و دوام بالایی داشته و در انواع مختلف تولید می شوند. مخزن پلاس بزرگ ترین مرکز فروش این مخازن در کشور است. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت مخزن پلاس، مخزنی با توجه به ابعاد مورد نیاز خود خریداری نمایید.

مخزن پلاس

سوالات متداول

  • پمپ آب اتوماتیک چه مزایایی دارد؟

پمپ‌های آب اتوماتیک مزایای زیادی دارند، از جمله افزایش طول عمر پمپ، تنظیم فشار ثابت آب در سیستم آبرسانی، و خاموش شدن خودکار در صورت قطع برق. این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا از آسیب به دستگاه جلوگیری شده و کارایی سیستم بهبود یابد.

  • رگلاژ پمپ آب چیست و چرا مهم است؟

رگلاژ پمپ آب به معنای تنظیم دقیق عملکرد پمپ است. این تنظیمات شامل فشار آب، دبی و زمان روشن و خاموش شدن پمپ می‌شود. رگلاژ مناسب کمک می‌کند تا پمپ با مصرف کمتر انرژی عمل کند و از افزایش فشار بی‌مورد به پمپ جلوگیری نماید، که به افزایش عمر دستگاه نیز کمک می‌کند.

  • تفاوت بین کلید دیجیتال و مکانیکی در پمپ آب چیست؟

کلیدهای دیجیتال (ست کنترل) معمولاً نیاز به تنظیم مجدد ندارند و نصب آنها ساده‌تر است. در عوض، کلیدهای مکانیکی به لوله‌کشی‌های خاصی نیاز دارند و باید توسط متخصصان نصب شوند. همچنین، کلیدهای دیجیتال معمولاً طول عمر بیشتری دارند و در شرایط نوسان فشار آب بهتر عمل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *